Aktualności
Wysoki poziom GSMP 2015
2014-04-02Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski (GSMP) osiągnęły bardzo wysoki poziom sportowy oraz atrakcyjności dla kibiców i zawodników, pod względem:
– rywalizacji sportowej prezentowanej przez zawodników,
– możliwości oglądania ciekawych samochodów w każdej z grup,
– rozgrywania na trasach w Polsce zawodów o najwyższej randze międzynarodowej,
– poprawy bezpieczeństwa organizowanych zawodów.
Sezon 2014 w GSMP można krótko podsumować, że było bezpiecznie, ciekawie i w europejskiej lidze. Należy podkreślić, że utrzymanie wysokiego poziomu atrakcyjności jest głównie sukcesem zawodników oraz organizatorów zawodów. Nadchodzący sezon 2015 zapowiada się również ciekawie gdyż FIA przyznała ponownie Polsce organizację zawodów Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich (EHC), Międzynarodowego Pucharu FIA w Wyścigach Górskich (IHCC), Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Wyścigach Górskich (FIA-CEZ) co powoduje, że wyścigi GSMP stały się już regionalnym świętem na większości tras. Rozgrywanie zawodów na najwyższym poziomie europejskim daje również możliwość sponsorom na promowanie się na wysokim poziomie w kilku atrakcyjnych regionach naszego kraju. Najważniejsze informacje dla kibiców oraz zawodników GSMP w sezonie 2015:
1. Charakterystyka wyścigów górskich:
• Wyścigi górskie zapewniają:
– obiektywizm konkurowania gdyż założeniem jest żeby każdy zawodnik pokonywał trasę w identycznych warunkach jak jego konkurenci z grupy i klasy (czystość i przyczepność nawierzchni a także warunki bezpieczeństwa na trasie),
– możliwość konkurowania przy relatywnie niskich kosztach udziału w zawodach oraz bardzo niskim współczynniku zużywania się sprzętu.
• Możliwość rywalizowania dla wielu grup samochodów zgodnych z międzynarodowymi przepisami FIA a także grup narodowych wg przepisów PZM.
• Możliwość współzawodnictwa z zawodnikami zagranicznymi podczas zawodów międzynarodowych. Dodatkowo wszystkie rundy GSMP są „otwarte” tzn. mogą się do nich zgłaszać zawodnicy zagraniczni.
2. Poniżej przedstawiono podział na grupy i krótkie informacje na temat startujących samochodów.
Grupa N – (grupa międzynarodowa):
1. Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności.
2. Zakres dozwolonych modyfikacji jest bardzo ograniczony samochody tej grupy przypominają najbardziej samochody produkcyjne. Pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne np. nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie
– możliwości zastosowania sportowych elementów w zawieszeniach kół jezdnych,
– modyfikacji układów wydechowych,
– modyfikacji oprogramowania centralek sterowania silnikiem,
– stosowania dowolnych filtrów paliwa i powietrza.
3. Pod względem osiągów moc silnika może być wyższa o ok. 10-20% jak w samochodzie seryjnym, Zał. J FIA, art. 252, 253, 254
Grupa A – (grupa międzynarodowa):
1. Samochody posiadające homologację FIA oraz możliwość startu dodatkowo 4 lata po zakończeniu jej ważności.
2. Zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N. Dozwolone są m. in. modyfikacje: – części silnika (głowica, tłoki, wałki rozrządu, – stosowanie homologowanych sportowych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów,
3. Samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50% wyższa od mocy silnika seryjnego. Zał. J FIA, art. 252, 253, 255
Grupa E-1 – (grupa międzynarodowa):
1. Samochody min. 4 miejscowe, posiadające aktualną lub utraconą ważność homologację FIA.
2. Zakres modyfikacji jest bardzo szeroki i dotyczy całego samochodu np.nadwozi, silników, układów napędowych, zawieszeń kół.
3. Moce silników mogą być 2-krotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów z uwagi na ich niską masę mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych. Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
Grupa E-1 / RWD – (grupa narodowa):
1. Samochody budowane wg podobnych zasad jak samochody E1.
2. Samochody mogą posiadać napęd tylko na koła osi kół tylnych. Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn.
PZM Grupa E-2/SH – (grupa międzynarodowa):
1. Samochody min. 4 miejscowe, posiadające homologację FIA lub niehomologowane.
2. Zakres modyfikacji jest szerszy jak w samochodach E1.
3. Dopuszczona jest mozliwość stosowania nadwozi zbudowanych na bazie przestrzennej konstrukcji rurowej. Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
Grupa E 2 S.C. i SS – (grupa międzynarodowa):
SS – samochody wyścigowe jednomiejscowe tzw. „formuły.
S.C. – samochody wyścigowe dwumiejscowe np. CN. Zał. J FIA, art. 277
Grupa E 0 – (grupa narodowa):
1. Samochody posiadające aktualną homologację FIA lub utraconą ważność homologacji.
2. Pojemność skokowa silników ograniczona została do 2000 cm3.
3. Grupa tych samochodów jest dedykowana głównie dla początkujących i młodych zawodników Zał. J FIA, art. 277 oraz Reg. Techn. PZM
Grupa historyczna – (grupa narodowa):
1. Samochody dla których skończyła się ważność homologacji FIA.
2. Samochody są podzielone na tzw. grupy wiekowe aby mogły rywalizować na poziomie rozwoju technicznego odpowiednio do ich wieku.
3. Przepisy techniczne wymagają aby samochód został zbudowany zgodnie z wymaganiami jakie obowiazywały w okresie ważności ich homologacji. Zał. K FIA, Zał. J z okresu historycznego oraz Reg. Techn. PZM
Grupa/Klasa – utworzona na wniosek sponsora lub zawodników
1. Samochody „pucharowe” lub „markowe”.
2. Konieczność przygotowania dodatkowego regulaminu określającego zasady rozgrywek oraz przepisy techniczne Regulamin PZM
3. Omówienie najważniejszych wydarzeń w kalendarzu 2015 roku oraz wprowadzonych zmian:
• Organizacja po raz drugi rundy Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich na trasie w LIMANOWEJ. Na uwagę zasługuje to, że Auto Moto Klub Limanowa otrzymał wysokie oceny FIA za zawody zorganizowane w roku 2014.
• Organizacja rundy rundy Międzynarodowego Pucharu FIA w Wyścigach Górskich oraz rundy Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Wyścigach Górskich na trasie w ZAŁUŻU. Również w przypadku tych zawodów Automobilklub Małopolski w Krośnie otrzymał wysokie oceny FIA za zawody zorganizowane w roku 2014.
4. Nowe przepisy wprowadzone w GSMP, na sezon 2015:
• Samochody historyczne:
– wprowadzono oddzielną klasyfikację generalną dla tej grupy samochodów. Zmiana zapewni większą atrakcyjność konkurowania oraz większą czytelność uzyskiwanych wyników.
– w ramach zbliżania krajowych regulaminów z międzynarodowymi, wprowadzono podział na kategorie i klasy oparty na stosowanym przez FIA w Mistrzostwach Europy,
– wprowadzono nową nazwę „youngtimer” dla kategorii narodowych samochodów homologowanych po roku 1990.
– w oparciu o zmiany wprowadzone przez FIA wprowadzono konieczność stosowania tzw. „zwężek” w samochodach z silnikami doładowanymi, w kategorii 4 dla grupy wiekowej J2.
Wprowadzony przez FIA przepis ujednolicił wymagania w tym zakresie dla samochodów startujących w miedzynarodowych wyścigach górskich oraz w rajdach. W związku z tym, że samochody kategorii narodowej „youngtimer” startują w ramach grupy samochodów historycznych, konsekwencją powyższego była konieczność wprowadzenia „zwężek” również w tych samochodach.
– wprowadzono nowy, uproszczony dokument tzw. „Narodową Kartę Techniczną Samochodu Historycznego”.
• Flagi sygnalizacyjne – wprowadzono flagę sygnalizacyjną w kolorze zielonym, która oznacza „odwołanie zagrożenia” i pokazywana będzie jeżeli wcześniej pokazywana była na PO flaga żółta,
– zniesiono obowiązek zatrzymania się na sygnały pokazywane dwoma flagami żółtymi.
• Wyposażenie bezpieczeństwa W oparciu o aktualizacje wprowadzone przez FIA mające na celu poprawę bezpieczeństwa, od roku 2015 dla większości grup samochodów wprowadzono obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa zgodnych ze Standardem FIA 8853/98.
• W Regulaminie Technicznym GSMP została utrzymana grupa E0, która dedykowana jest głównie dla początkujących i młodych zawodników. Przepisy dla samochodów w grupie E0 jest to kompromis dający możliwości rozpoczęcia startów w/w zawodnikom w zawodach najwyższej rangi krajowej oraz uwzględniający możliwość startu już zbudowanych samochodów wykorzystywanych do tej pory w zawodach niższej rangi.
Materiał opracowany przez:
Bogusław Piątek – GKSS PZM
Marek Szczechura – Delegat Techniczny GSMP